expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Jumaat, 24 Ogos 2012

Abu Suud Al-Jarihi dan Gabenor Yang Kedekut

Abu Suud Al-Jarihi adalah seorang ahli ibadah yang menetap di Sardab, dan banyak menulis di dalam kehidupannya. Beliau meninggal dunia di mesir pada 929 hijrah.

Diceritakan bahawa pada suatu hari, Gabenor telah datang menziarahi Syeikh Abu Suud dengan membawa setandan pisang dan delima untik diberikan kepada Syeikh Abu Suud. Walaubagaimanapun, hadiah tersebut tidak diterima oleh Syeikh abu Suud kerana tiada keperluan baginya untuk menerima hadiah itu. Namun, gabenor tetap mendesak Syeikh Abu Suud dengan mengatakan bahawa pemberian tersebut adalah semata-mata kerana Allah S.W.T. Oleh hal yang demikian, Syeikh Abu Suud mansihati sang Gabenor untuk memberikan hadiah tersebut kepada fakir miskin sahaja, kerana mereka itu lebih memerlukannya. Akhirnya, sang Gabenor pun membawa pulang pisang dan delima itu balik ke rumahnya.

Tidak lama kemudian, Syeikh Abu Suud memanggil dua org fakir, yang mana seorang daripanya celik, dan seorang lagi buta. dan berkata lah Syeikh Abu Suud kepada Mereka.. :" Engkau berdua pergilah kepada Gabenordan katakan kepadanya: "Wahai Gabenor, berikan kami sedikit pisang dan delima semata-mata kerana Allah S.W.T." Maka pergilah mereka berdua ke kediaman gabenor smbil mengingati kata-kata yang telah diajarkan kepada mereka oleh Syeikh Abu Suud.

Setibanya dua fakir itu di rumah gabenor, berkatalah mereka kepada gabenor, "Wahai Gabenor,berilah kami pisang dan delima kerana Allah Taala."
namun permintaan mereka tidak diendahkan oleh Gabenor setelah mereka memperkenalkan diri mereka sebagai seorang fakir, lalu mereka dihalau oleh gabenor tersebut. Maka pulanglah mereka berdua kepada Syeikh Abu Suud dengan rasa kecewa. mereka kemudiannya menceritakan apa yang telah berlaku kepada Syeikh Abu Suud .

Setelah mendengar apa yang yang berlaku di kediaman gabenor itu, Syeikh Abu Suud lantas mengirim surat kepada gabenor yang isinya: " Wahai tuan gabenor, engkau telah berbohong kepada orang-orang fakir yang datang kepadamu. engkau telah menghalau orang yang meminta sesuatu daripada mu kerana semata-mata kerana Allah taala." Maka engkau tidak boleh datang kepadaku buat selama-lamanya."

Beberapa hari kemudian, gabenor itu dipecat dari jawatannya dan badannya dihinggapi penyakit, sehingga mati dalam keadaan yang buruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan